Salı, Mayıs 13, 2008

Hendrik Dorgathen



Çizgi Roman'ın Almanya'daki başarılı üyelerinden biri. Tipik bir orta sınıf Alman ailesinin çocuğu. Büyürken çizgi roman okumaya ve yaratmaya merak sarar ve 27 yaşında bu merakını profesyonelliğe transfer eder. Sanat okuluna gitmesini öğütlerler, tekniğini geliştirmesi için ama "çok geç.."der. Robert Crumb'u keşfettiğinde çizgi roman denilen aracı kurumun, kişisel, gündelik şeyleri de ifade edebileceği kanaatine varır. Uzun hikaye anlatmak konusundaki kasıntılardan böylelikle sıyrılır. Gelişim sürecinde laboratuvar olarak nitelendirdiği "Zomix" dergisinde anlatım teknikleri üzerine denemeler yapar. Parlak düz alanlar, sert köşeli kenarlar ve dinamik bir çizgi görürsünüz eserlerine baktığınızda. Postmodern alıntılar yapar geleneksel olanla, çağın nimetleri arasında. Dorgathen'in çizgisi gevezedir, sıkı eleştirir ve gözlemcidir. Anlatma halini resim karelerinin içinde kendiliğinden gelişsin diye bırakır ve konuşma balonu içinde de harfler yerine şekiller ve semboller kullanır. İnsan hakları, savaş, iletişim(sizlik), din, tüketim gibi konuları oldukça sert ele alır.
"Südeutsche Zeitung" gazetesi için çizdiği, "Presence of Future" isimli seri banttaki, "Adam" (adem) tiplemesi Dorgathen'in sert ve dışavurumcu tavrının en iyi örneğidir. Onun tarzını en iyi ortaya koyan ise "Space Dog" isimli çizgi romanıdır. Kare kafalı, minik ve kırmızı bir köpek ve onun yalın öyküsü. Çizgi roman dışında birçok video, müzik ve animasyon'a kendi çizgisiyle katılan Dorgathen, bilgi toplumu insanları olan bizlerin görmeyi ve algılamayı keşfetmesine hizmet eder. 1957 doğumlu Hendrik Dorgathen'in Grafist 2000 kapsamında ülkemizde de bir sergisi olmuştu.


Tık Tık!


•• Fotoğraflar ilgili kişi ve eserlerin resmi web sitesinden alınmıştır.

1 yorum :

SaRo dedi ki...

"Tipik bir orta sınıf Alman ailesinin çocuğu" ne demek? Nasıl oluyor bu? Bir fikriniz var mı? Yoksa, bu konuda da bir fikrim var demek için yazılmış gevişken bir cümle mi bu da?